Dag 26

Dag 26 Avignon-Amersfoort

IMG_1959We zitten in bus yahoo eindelijk, wat een lange dag. Hoe breng je eigenlijk een dag door als je bus pas om 213o uur gaat en je op een camping zit zonder zwembad. geen idee. hier over later meer. Lekker geslapen, 0800 op en de iPad halen bij de overburen met caravan. Daarna ontbijten, en afspreken wat we gaan doen. Alvast wat tasjes uitgezocht en beda het waarheen. Eigenlijk willen we alleen maar naar huis.

IMG_1949We stappen op de fiets op naar de VVV, snel gevonden, de stad heeft bijna geen geheimen meer voor ons (hahaha). Kaart gehaald en gekeken wat er nu toch werkelijk voor cultureelst te doen is. Nou dat valt dan wel mee. Allereerst de brug natuurlijk, dan het pauselijke paleis, en dan in Villeneuve een mooi kasteel en nog wat pauselijke bebouwing. We kiezen, de brug, het paleis en het kasteel aan de overkant.

IMG_1951We fietsen naar het paleis, gaan naar binnen en BAM wat een enorme rij. Dus niet. We gaan wandelen, naar de brug. Daar kun je een dubbelkaart krijgen voor de brug en het paleis. Mooi weer 26 euro armer. De brug op met de guided audio tour en die duurt laaannngggg, wel interessant maar ook veel. Ik ga liever even Japans cultuur snuiven. Anyhow, toch ook wel interessant om wat meer historie van die brug te weten te komen. Stefan is allang afgehaakt, die wil alleen maar naar huis.

IMG_1945We slenteren naar de pauselijke paleis, waar de rij inmiddels tot op het plein staat. Wij lopen er lekker langs want we hebben al een kaartje. Het paleis in, veel groot, lang, hoog, trappen, goede video’s maar ook overkill. Uiteindelijk trekken we bij in het cafeetje boven op het paleis, waar we ook een mega uitzicht hebben. We besluiten ook dat het qua cultuur wel mooi is geweest. Afdalend komen we nog langs een indrukwekkende moderne kunst tentoonstelling, die helaas niet helemaal meer kan worden op en ingenomen. Jammer, mooi wat de kunstenaar allemaal van marmer had gemaakt. En als klap de vuurpijl worden we trap af nog een langs de souvenir shop geleid met allemaal volledig overbodige rommel. Wat wel grappig is, is dat op de route van brug naar paleis alleen maar van dat soort winkeltje zijn. Gisteren waren we wat meer inde stad en daar is toch duidelijk meer te doen.

De fietsen worden snel gepakt, en op naar le pavillion blue voor een goede maaltijd. Lekker en betaalbaar. Dan naar de tent, en na de plat du jour, even plat in de tent. En douchen, nog meer luieren, nog meer douchen, weer wat spullen inpakken, nog meer douchen, het laatste baggetsie niet weet hè en croissantsje eten, en dan maar weer douchen.

Om 1800 uur hebben we het echt gehad op de camping, we gooien de tent plat, pakken alles in en gaan naar de camping waar de bus ons op komt pikken. Daar kunnen we naar binnen, we drinken iets, en het grote wachten gaat door. Als de disco begint gaan we toch ook bij het cafeetje weg.

IMG_1957Om 2020 is het echt genoeg, de camping af en de fietsen en bagage klaarmaken. Meer mensen zijn er bezig. Stefan laat zich goed horen met zijn ontwapenende grappen en grollen waar ik soms niet goed mee overweg kan. We kletsen nog wat met een stel uit ede, lachen wat en daar komt de bus. Alle fietsen erin, alle bagage erin (ik ben blij met onze grote tassen) en dan wij erin. Hèhè. We zitten in de bus, het grote hangen kan gaan beginnen.

Hoofdstuk van Stefan

Vandaag heeeeeerlijk uitgeslapen, gedoucht en dan plannen we ons cultuurdagje. We rijden in Avignon (en WEER dezelfde poort). Eerste stop, het palais de papes. We komen binnen… En gaan er meteen uit. Druk! Dan maar naar de brug. Krijgen een extra kaartje voor het paleis (haha! Goodie goodie!) en gaan de brug op. Veel water, that’s for sure. Na de brug terug naar het paleis. Mijn hemel wat een ding. We touren door de eerste verdieping. Na het touren cafe zoeken en besluiten dat het wel goed is. Terug op de camping een plat de jour moment. Vervolgens een plat in de tent moment. Douchen, inpakken, bagette op, en om 1800 staan we klaar. We gaan naar de andere camping, drinken wat, vluchten voor de disco en wachten. Dan… De bus! HOERA! Fietsen erin, tassen erin en op weg. Morgen zijn we er. Yiehoe!